Travel Blogger Malaysia Influencer

G-Shock MurahBeli GShock Murah

Bajet 2010 – Korang camana?

Smua org duk tunggu2 Bajet 2010.
Ini adalah rumusan yg aku paham pasal Bajet 2010. Smua mengharapkan berita baik yg di bawak oleh PM. Tambah2 lagi zaman skang, smua tgh duk sakit. Ekonomi yg terjejas sejak setahun lepas menyebabkan ramai yg idup dlm sederhana. Tak kira la kat Malaysia ke atau luar negara, smua kena kesan ekonomi yg teruk ni.

Yg keja gomen, smua menunggu berita Bonus, akhirnya hampa. Tp di ganti dgn :

1. RM500 imbuhan. Ok la tu kan?
2. Caruman KWSP plak naik balik kpd 11%.
3. Cukai pelepasan individu pun naik lagi Rm1,000.
4. Pelepasan RM500 kepada pengguna bulanan khidmat jalur lebar.

Utk golongan lain, seperti pelajar :

1. Biasiswa akan gantikan pinjaman (PTPTN) bg yg cemerlang.
2. Subsidi RM50 sebulan utk langganan khidmat jalur lebar.
Rakyat keseluruhan :

1. Projek yg beri impak besar akan di jalankan oleh pihak gov dan swasta.
2. Sistem penyampaian dan pengurusan agensi kerajaan akan di pertingkat.
3. Kerajaan akan arus perdana kan sistem pendidikan .
4. Menambah rumah yg mampu milik.
5. Dana 100 juta utk biayai aktiviti kemasyarakatan.

Tu antara kandungan yg aku paham, yg lain bleh baca sendiri kat sini www.treasury.gov.my Nak kata bagus sgt tak jugak. Tp ok la dgn keadaan ekonomi yg meleset. Tp, tahun ni antara Bajet tahunan yg betul2 belanja yg kecil dan kurang mesra rakyat. Pendapat aku la.

Apa pun itu yg terbaik yg dpt kerajaan bagi kita buat masa ni. Kita sendiri pun perlu buat budget sendiri. Nanti senang nak plan… kan?

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.