Travel Blogger Malaysia Influencer

G-Shock MurahBeli GShock Murah

Bangkok Menang Destinasi Pelancongan Paling Popular Di Dunia 2019

Tidak terkejut jika anugerah ini dapat kepada ibu negara Thailand. Bangkok Menang Destinasi Pelancongan Paling Popular Di Dunia 2019. Destinasi ini dipilih dalam ranking baru oleh ‘Business Traveler China’, sebuah majalah berbahasa China yang terkemuka, menurut wakil Tourism Authority of Thailand (TAT).

Bangkok berjaya mengalahkan Tokyo dan Shanghai pada pusingan akhir tahun ini dalam pemilihan bandar paling popular di kalangan pembaca majalah itu, menurut Rattinan Chantanakoseth, Timbalan Pengarah pejabat TAT di Beijing, China.

Baca : Media Trip anjuran Tourism Thailand

Bangkok Menang Destinasi Pelancongan Paling Popular Di Dunia 2020

Bangkok Paling Popular Di Dunia 2020
 

Hasil daripada kategori “2019 Leisure City di Dunia” diumumkan pada malam Jumaat lepas di Majlis Anugerah Pelancong Perniagaan China 2019 yang diadakan di New World Beijing Hotel, Bangkok berjaya dibobatkan sebagai Destinasi Pelancongan Paling Popular Di Dunia 2019

Sementara itu, Menteri Pelancongan dan Sukan, Phiphat Ratchakitprakarn berkata kerajaan akan melancarkan langkah untuk membantu mengurangkan beban pelancong asing yang disebabkan oleh baht yang kuat.

Beliau bercakap ketika menghadiri China International Travel Mart 2019 di Kunming.

Rancangan selepas ini adalah untuk mengurangkan lagi kos lawatan dan penginapan bagi pelancong untuk tinggal dan melancong di Thailand. Langkah-langkah ini dijangka akan diumumkan sebelum akhir tahun ini.

Bangkok-Grand-Palace-Night-View
Bangkok Grand Palace

Jumlah pelancong antarabangsa yang melawat Thailand pada tahun ini dianggarkan berjumlah 40 juta, manakala pada tahun yang akan datang angka itu dijangka meningkat kepada sekurang-kurangnya 42 juta, menurut menteri.

“Pelancong Thailand sudah mempunyai hadiah wang tunai dan rebat Chim, Shop, Chai [selera, kedai, belanja] dan skim ‘Go Everywhere untuk Satu Ratus Baht’ untuk membantu kos,” katanya.

Penerima dua fasa pertama Chim, Shop, Chai telah menghabiskan 12.4 bilion baht, di mana 12.3 bilion datang dari pemberian tunai 1,000-baht dan baki 100 juta lagi sebagai sebahagian daripada skim cashback 15-20%, menurut angka dari Kementerian Kewangan.

Sumber : Tourism Authority of Thailand dan Bangkok Post

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.