Travel Blogger Malaysia Influencer

G-Shock MurahBeli GShock Murah

Kadar Bayaran Zakat Fitrah 1432H @ 2011

Hari ni dah masuk hari ke-4 Puasa di bulan Ramadhan. Kepada sesiapa yang berniat nak bayat Zakat Fitrah 1432Hijriah atau tahun 2011, boleh lah merujuk di Pusat Pungutan Zakat berhampiran.

Ini yang aku dapat dari internet, boleh la sama-sama kita rujuk sebagai panduan.
Updated

harga zakat fitrah 2011

Sesiapa yang nak bayar awal tu, sila-sila lah. Yang rasa nak cari fakir miskin untuk diberi sumbangan zakat fitrah, pilih lah yang betul-betul miskin.
Semoga bayaran Zakat Fitrah kita tahun ini, membawa keberkatan berterusan kepada kita sekeluarga. Amin.

Apa itu zakat?

Kita mengenal zakat sebagai salah satu dari lima rukun Islam yang di dalam Al Qur’an sering kali dikaitkan dengan shalat. Zakat berasal dari bentukan kata zaka yang berarti ‘suci’, ‘baik’, ‘berkah’, ‘tumbuh’, dan ‘berkembang’. Menurut terminologi syariat, zakat adalah nama bagi sejumlah harta tertentu yang telah mencapai syarat tertentu yang diwajibkan oleh Allah untuk dikeluarkan dan diberikan kepada yang berhak menerimanya dengan persyaratan tertentu pula. Kaitan antara makna secara bahasa dan istilah ini berkaitan erat sekali, yaitu bahwa setiap harta yang sudah dikeluarkan zakatnya akan menjadi suci, bersih, baik, berkah, tumbuh, dan berkembang (At-Taubah:103 dan Ar-Rum:39).
Pada dasarnya ada dua macam zakat, yaitu Zakat Maal atau zakat atas harta kekayaan; dan Zakat fitrah yaitu zakat untuk membersihkan diri yang dibayarkan pada bulan Ramadhan menjelang Aidul Fitri.
MrJocko.com

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.