Site icon Travel Blogger Malaysia

Majlis Rumah Terbuka Malaysia AidilFitri 2019

Majlis Rumah Terbuka Malaysia AidilFitri 2019 yang telah dianjurkan oleh Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, Malaysia (MOTAC) menerima sambutan menggalakkan dengan lebih 10,000 orang pelawat berkunjung ke Muzium Diraja (Bekas Istana Diraja) pada tarikh 21-22 Jun 2019.

Kemeriahan Hari Raya atau AidilFitri dirayakan di seluruh Malaysia untuk tempoh satu bulan kebiasaannya pada bulan Syawal bermula 1 Syawal. Tempat awam di seluruh bandar dihiasi dengan hiasan hari raya bagi merayakan perayaan AidilFitri.

Majlis Rumah Terbuka Malaysia AidilFitri 2019

Majlis Rumah Terbuka Malaysia AidilFitri 2019 gambar 1 copy

Majlis Rumah Terbuka Malaysia AidilFitri 2019 atau MRTM, yang bermula pada tahun 2001 dibawah kendalian MOTAC, mengambil inisiatif untuk menyatukan semua bangsa ke satu platform dengan menganjurkan dan merayakan perayaan utama seperti Hari Raya, Krismas, Tahun Baru Cina, Deepavali dan juga Tadau Kaamatan.

Perayaan ini merangkumi suasana sebenar Hari Raya Aidilfitri yang dirayakan oleh rakyat Malaysia. Di Majlis Rumah Terbuka Malaysia AidilFitri 2019, pengunjung dapat merasakan pengalaman bergotong-royong dengan mengambil bahagian dalam proses penyediaan makanan perayaan seperti ketupat, rendang, dodol, sate, bahulu dan lemang.

Kemeriahan Hari Raya Di Malaysia

Istana DiRaja Lama
Persembahan Kebudayaan Malaysia

Pengunjung yang melawat festival ini mengalami rasa istimewa pelancongan dengan menyaksikan keunikan program budaya silang dalam masyarakat Malaysia.

MRTM AidilFitri 2019 telah dirasmikan oleh YAB Dato ‘Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Perdana Menteri Dy. Pengetua lain termasuk YB Datuk Mohamaddin Ketapi, Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, YB Haji Khalid Abd Samad, Menteri Wilayah Persekutuan, YB Tuan Muhammad Bakhtira Wan Chik, Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, beberapa menteri kabinet dan tetamu lain yang terkenal daripada MOTAC.

MRTM diadakan untuk merayakan pelbagai budaya dan agama Malaysia. Ia bertujuan untuk menjadi platform terbaik untuk memberikan pendedahan dan pemahaman di kalangan rakyat Malaysia dan pelancong mengenai budaya, tradisi dan kastam yang diamalkan di Malaysia yang aman dan bersatu, semuanya dibawa bersama dalam MRTM 2019.

Satu momen bersejarah telah diraikan pada hari kedua program tersebut, apabila satu peristiwa telah dirakamkan di ‘Malaysia Book of Records’ seramai 1,500 orang minum Nest Bird bersama-sama pada satu masa.

Bird Nest Drink Malaysia
Exit mobile version