Travel Blogger Malaysia Influencer

G-Shock MurahBeli GShock Murah

Mastercard-CrescentRating Global Muslim Travel Index 2019

Buat pertama kalinya, Malaysia dan Indonesia berkongsi kedudukan teratas dalam Mastercard-CrescentRating Global Muslim Travel Index 2019 (Indeks Perjalanan Muslim Mastercard-CrescentRating Global 2019). Laporan itu merangkumi 130 destinasi di seluruh dunia, di dalam dan di luar Organisasi Kerjasama Islam (OIC) [1]. Singapura terus menjadi destinasi pelancongan mesra tinggi di kalangan destinasi bukan OIC, diikuti oleh Thailand, United Kingdom, Jepun dan Taiwan.

GMTI menjejaki kesihatan dan pertumbuhan destinasi pelancongan mesra-Islam di empat kawasan strategik – akses, komunikasi, persekitaran dan perkhidmatan. GMTI kini merupakan kajian utama yang memberikan pandangan dan data untuk membantu negara-negara, industri pelancongan dan pelabur mengukur pembangunan sektor pelancongan sambil menanda aras kemajuan negara dalam katering kepada pelancong Islam.

Mastercard-CrescentRating Global Muslim Travel Index 2019

Global Muslim Travel Index 2019 01

Pasaran dalam ‘Muslim Travel’ adalah salah satu sektor pelancongan yang paling pesat berkembang di dunia, tetapi walaupun potensi yang besar, masih belum diterokai.

Menjelang 2026, sumbangan sektor pelancongan Halal kepada ekonomi global dijangka melonjak 35% kepada USD300 bilion, meningkat dari USD220 bilion pada tahun 2020. Pada masa itu, pelawat Islam di seluruh dunia dijangka meningkat kepada 230 juta pelawat, untuk mewakili lebih banyak daripada 10 peratus pelancong di seluruh dunia.

Baca : MrJocko dan Halal Travel

Indonesia ikatan destinasi utama pelawat Islam
 
Indonesia telah mencapai kedudukan teratas dalam Indeks melalui usaha berterusan oleh Kementerian Pelancongan Indonesia untuk melabur dalam industri pelancongan dan perjalanannya, dan membangun infrastruktur mesra-pelancong yang mesra. Mendaki dari tangga kedua, Indonesia kini menduduki tempat teratas dengan Malaysia, dengan skor 78 pada Indeks.
 
Negara OIC lain termasuk Turki, Arab Saudi, Maghribi, Oman dan Brunei terus menjadi popular dengan pelancong Islam. Destinasi ini dapat terus meraih faedah persekitaran mesra alam mereka dengan menggunakan teknologi baru untuk membina secara strategik perkhidmatan yang lebih baik melibatkan pelancong muda dan milenium Muslim.

Global Muslim Travel Index 2019 02
 
Negara-negara Asia mendominasi destinasi bukan OIC
 
Antara negara bukan OIC, Singapura, Thailand, United Kingdom, Jepun dan Taiwan mengekalkan kedudukan mereka dalam lima teratas dan meningkatkan lagi skor mereka dalam Indeks. Dalam yang pertama untuk Korea Selatan dan Filipina, negara-negara ini telah memasuki 10 destinasi bukan OIC teratas, menggantikan Jerman dan Australia. Sepanyol juga memasuki senarai 10 negara bukan OIC yang terkemuka, yang muncul sebagai destinasi utama Eropah yang mesra Halal bagi pelancong Islam tahun ini.

Dalam usaha menarik lebih ramai pelancong Islam, destinasi bukan OIC telah menjadi lebih aktif, berbanding dengan beberapa destinasi OIC, dalam membangunkan keupayaan dan keupayaan mereka untuk menarik pelancong Islam. Sebagai contoh, destinasi seperti Sepanyol, Korea Selatan dan Filipina telah membangunkan sumber berguna dan panduan perjalanan yang memenuhi kehendak Muslim dengan menyenaraikan restoran Halal terbaik dan kemudahan doa berdekatan.

Halal Travel 2.0

Pasaran perjalanan Halal telah mengalami perubahan ketara dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Pada permulaan dekad ini, perniagaan, hotel dan pengendali pelancongan menyediakan perkhidmatan fungsional yang memenuhi keperluan pelancong Islam – Halal Travel 1.0. Tawaran-tawaran ini termasuk pilihan makanan Halal, bilik air mesra air, dan kemudahan solat.

Didorong oleh perubahan pesat transformasi digital dan teknologi, satu fasa baru perjalanan Islam muncul, satu yang ditakrifkan oleh pengalaman dan perhubungan – Halal Travel 2.0. Halal Travel 2.0 memanfaatkan teknologi seperti kecerdasan buatan, realiti ditambah dan realiti maya, untuk lebih menarik para pelancong Islam dalam era digital.

Matlamat Pembangunan Perjalanan Halal

CrescentRating telah mentakrifkan lima kategori yang boleh membantu mengembangkan lagi sektor pelancongan Halal. Matlamat Pembangunan Perjalanan Halal menyediakan rangka kerja menyeluruh yang berfungsi sebagai pelan tindakan untuk industri pelancongan. Organisasi dan rakan kongsi boleh menggunakan matlamat ini untuk membimbing strategi pertumbuhan mereka dalam sektor pelancongan halal.

Matlamat Pembangunan Lima Halal termasuk:

1. Integrasi, Kepelbagaian dan Iman: Membolehkan umat Islam menjadi warga negara yang aktif dalam masyarakat global sambil kekal rohani.

2. Warisan, Budaya dan Sambungan: Sambungkan pelancong Islam ke satu sama lain, kepada masyarakat setempat, dan kepada warisan dan sejarah destinasi pilihan mereka.

3. Pendidikan, Wawasan dan Keupayaan: Meningkatkan pemahaman di kalangan masyarakat. Meningkatkan pengetahuan akademik dan industri yang dapat meningkatkan kemampuan para pemangku kepentingan.

4. Industri, Inovasi dan Perdagangan: Mewujudkan peluang baru untuk meningkatkan perdagangan melalui pelancongan dan memacu pertumbuhan di pelbagai sektor.

5. Kesejahteraan dan Pelancongan Mampan: Mengiktiraf tanggungjawab pihak berkepentingan dalam sektor pelancongan dan kesan sosial terhadap pelancong, masyarakat yang lebih luas dan alam sekitar.

Laporan lengkap boleh didapati di: https://www.crescentrating.com/halal-muslim-travel-market-reports.html.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.