Travel Blogger Malaysia Influencer

G-Shock MurahBeli GShock Murah

Musim Bunga Di Alishan Taiwan Sudah Bermula Hingga April 2020

Sesuatu yang cantik kini sudah tiba di Alishan. Musim Bunga Di Alishan Taiwan Sudah Bermula Hingga April 2020. Sememangnya daya tarikan Cherry Blossom mungkin boleh menghilangkan beberapa ketakutan terhadap wabak Covid-19. Sebab, nampaknya di Alishan, masih ramai yang sanggup datang ke sini, Pergunungan Alishan di kawasan Barat Daya Taiwan.

Setakat ini, saya dimaklumkan, banyak bilik-bilik hotel di Alishan untuk hujung minggu dan hari cuti telah ditempah sepenuhnya sehingga ke pertengahan bulan April, laporan CNA & Taiwan Tourism.

Pengalaman Melawat Pergunungan Alishan di Taiwan

Musim Bunga Di Alishan Taiwan Sudah Bermula

Musim Bunga Di Alishan Taiwan
 

Musim Bunga Alishan akan berlangsung selama 32 hari, bermula dari minggu ini hingga 10 April 2020. Walaupun hari pembukaannya tidak jatuh pada hari Cuti Umum, namun pergunungan Alishan dipenuhi dengan ribuan pelawat yang datang untuk melihat Cherry Blossom yang mekar.

Agensi berita memetik Liao Ching-tai (廖景泰), pengerusi sebuah persatuan hotel tempatan, mengatakan bahawa semasa musim bunga, kebanyakan hotel di atas gunung itu telah penuh tempahan untuk hujung minggu dan cuti, dan kadar tempahan untuk hari bekerja adalah sekitar 60 hingga 70 peratus. Walau bagaimanapun, menurut Liao, perbezaan tahun ini ialah semua tetamu hotel adalah pelancong individu dan bukan ahli kumpulan pelancongan.

Pengarah Pejabat Daerah Hutan Chiayi Chang Tai (張岱) dipetik sebagai berkata bahawa Kawasan Rekreasi Hutan Alishan mempunyai hampir 3,000 pokok ceri, yang tergolong dalam 31 spesies. Oleh kerana cuaca ringan baru-baru ini, bunga ceri berada dalam keadaan yang baik, dan ceri Yoshino dijangka berkembang sepenuhnya pada pertengahan bulan Mac.
 

Musim Bunga Di Alishan Taiwan

Musim Bunga Di Alishan Taiwan

Musim Bunga Di Alishan Taiwan

Musim Bunga Di Alishan Taiwan

Musim Bunga Di Alishan Taiwan
 

Pada hari pembukaan musim bunga tahun ini, Keretapi Lokomotif wap dihidupkan dan menarik kereta yang terbuat dari kayu jati berkilat melalui hutan Cherry Blossom di antara Stesen Alishan dan Stesen Chaoping.

Jika anda merancang untuk melawat, sila ambil maklum bahawa suhu pada Alishan kali ini adalah lebih sejuk dari biasa dan boleh mencapai serendah 10 darjah Celsius pada waktu malam. Di samping itu, sebagai langkah yang diambil untuk mencegah penyebaran virus, pelawat dikehendaki memakai topeng muka dan sentiasa menggunakan sanitizer.

Untuk maklumat lanjut tentang musim bunga Alishan dan aktiviti yang berkaitan, sila rujuk laman web ini Taiwan Forest (Bahasa Cina).

One Comment

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.