Site icon Travel Blogger Malaysia

Muslim Travel Di Asia Akan Capai USD33 Billion Tahun 2020

Pelancong Muslim (Muslim Travel) yang mengunjungi negara di Asia semakin meningkat saban tahun. Dianggarkan Muslim Travel Di Asia Akan Capai USD33 Billion pada tahun 2020 dan ia adalah angka yang besar untuk dibelanjakan. Sudah pasti, angka ini akan beri manafaat kepada banyak negara dalam industri pelancongan di Asia.

Negara-negara bukan Islam di Asia seperti China, Thailand, Jepun, Korea Selatan dan Singapura sememangnya sentiasa bersedia untuk menuai faedah dari Muslim Travel ini dalam beberapa tahun akan datang, memandangkan negara-negara ini menjadi semakin popular untuk pelancongan halal.

Muslim Travel Di Asia Akan Capai USD33 Billion

muslim travel di asia
Muslim Travel

 

Menurut keputusan Impak Ekonomi Global Pelancongan Islam dan Prospek Pertumbuhan Masa Depan: Laporan 2017-2020, yang meramalkan bahawa kesan KDNK perjalanan Pelancong Islam di Asia akan mencapai nilai angka USD33 bilion menjelang tahun 2020, naik 27% dari tahun 2017. Wow!!!

Secara global, itu akan mewakili 22% perbelanjaan perjalanan Islam.

Negara-negara yang dilihat akan mengambil kesempatan ini, ialah termasuk China, Thailand, Jepun, Korea dan Singapura.

Sebagai contoh, negara Thailand semakin aktif dalam mempromosikan Halal Package Thailand dengan memperkenalkan banyak insentif dan kerjasama dengan restoran dan produk makanan halal di Thailand. Terima kasih kepada usaha berterusan dari Tourism Authority of Thailand (TAT) dalam mempromosikan Muslim Halal Package di Thailand.

Tidak kurang juga, negara Jepun, sejak beberapa tahun yang lalu semakin giat memperkenalkan destinasi Mesra Muslim di Jepun sebagai langkah menarik ramai pelancong Muslim Travel (Pelancong Muslim) ke negara Matahari Terbit itu.

“Asia adalah salah satu daripada kawasan utama yang memacu pertumbuhan pasaran perjalanan Muslim global, didorong oleh populasi muda dan aspirasi dan kelas menengah yang makmur yang lapar untuk mengembara dunia dengan cara yang kompatibel, sama ada untuk perniagaan atau masa lapang, “kata Faeez Fadhlillah, Ketua Pegawai Eksekutif Salam Standard dan laman tempahan hotel Islam, Tripfez dalam satu kenyataan.

“Pertumbuhan kukuh dalam ramalan perbelanjaan pelancongan Islam dalam dan luar negara untuk Asia memberikan peluang menarik bagi destinasi Islam dan bukan Islam, yang akan memberi manfaat kepada ekonomi negara dan serantau dengan meningkatkan KDNK dan penciptaan pekerjaan.”

Ramalan mengatakan bahawa negara Indonesia, China dan Malaysia akan menyumbang 17% daripada jumlah pengeluaran keluar Pelancong Islam menjelang 2020, lebih daripada destinasi Eropah, iaitu 15%.

Baca :
Pakej Mesra Muslim di Thailand
Pakej Mesra Muslim di Jepun

Dengan kata lain, perbelanjaan oleh pelancong Islam Asia dijangka akan meningkat kepada USD29.6 bilion menjelang tahun 2020.

Kenaikan dalam pelancongan Islam memberikan peluang besar bagi destinasi yang dinasihatkan untuk membangunkan pelancongan mesra halal untuk memanfaatkan pasaran yang semakin meningkat, kata penganalisis.

Korea Selatan dan Thailand telah lama menawarkan panduan mesra orang Islam yang merangkumi senarai restoran halal, masjid dan bilik sembahyang.

“Dengan pertumbuhan penduduk Islam pada 70% berbanding dengan purata global sebanyak 32%, pasaran perjalanan Pelancong Muslim memberikan banyak peluang yang belum diterokai untuk negara dan organisasi yang berjaya menangani keperluannya. Sudah pasti, kerugian yang besar bagi mereka yang tidak menyediakan destinasi Mesra Muslim,” tambah Fadhlillah.

Sumber : Free Malaysia Today

Exit mobile version