Travel Blogger Malaysia Influencer

G-Shock MurahBeli GShock Murah

Nigeria Cadang Teruskan Operasi Perjalanan Antarabangsa 29 Ogos 2020

Nigeria Cadang Teruskan Operasi Perjalanan Antarabangsa 29 Ogos 2020. Ya, ini berita yang baru kami terima di pautan CNN. Nigeria bersiap untuk meneruskan penerbangan antarabangsa ke dalam dan luar negara. Sebelum ini seperti kebanyakkan negara lain, sempadannya dan lapangan terbang ditutup pada bulan Mac untuk mengekang penyebaran Covid-19.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Penerbangan pada hari Isnin, penerbangan akan disambung 29 Ogos dari Lagos, hab komersial negara Afrika barat, dan Abuja, ibu kotanya. Perjalanan ke bandar lain akan menyusul kemudian, kata kementerian itu.

Sumber : CNN Edition Nigeria Open

Baca : Bagaimana Kerajaan Thailand mengawal penularan Wabak di Lapangan Terbang

nigeria penerbangan antarabangsa

 


Nigeria Teruskan Operasi Perjalanan Antarabangsa 29 Ogos 2020

Nigeria Cadang Teruskan Operasi Perjalanan Antarabangsa 29 Ogos copy

Nigeria Cadang Teruskan Operasi Perjalanan Antarabangsa 29 Ogos

Nigeria pada masa ini mempunyai lebih daripada 49,000 kes virus yang disahkan pada hari Isnin, menurut Pusat Kawalan Penyakit Nigeria.

Menteri Penerbangan negara itu, Hadi Sirika, mengumumkan dalam taklimat yang disiarkan di televisyen pada hari Isnin bahawa lapangan terbang antarabangsa Nigeria telah mencapai tahap kesiapsiagaan untuk meneruskan operasi.

Dia tidak mendedahkan perincian kaedah yang digunakan untuk menjamin keselamatan pelancong, dengan menyatakan bahawa prosedur akan diumumkan di lain waktu.

Nigeria menutup lapangan terbang domestik dan antarabangsa pada 23 Mac, meninggalkan ruang untuk penerbangan evakuasi hanya untuk warganegara Nigeria yang terdampar di negara-negara seperti Amerika Syarikat.

Ia juga memberlakukan penutupan selama empat minggu di tiga kotanya dan menutup pertemuan sosial dan agama sebagai cara untuk melambatkan penyebaran virus.

Namun, pemerintah mencabut sekatan perhimpunan sosial dan institusi keagamaan pada bulan Jun di tengah peningkatan jumlah Covid-19, dengan alasan pemeriksaan suhu di tempat awam dan penggunaan topeng muka yang diamanahkan.

Pada bulan Julai, ia juga membuka lapangan terbang domestiknya untuk penerbangan di dalam negara sambil menguatkuasakan protokol keselamatan seperti penggunaan topeng, pembersih tangan dan jarak sosial semasa perjalanan.

Nigeria bukan negara Afrika pertama yang membuka pintu untuk perjalanan luaran. Negara-negara lain seperti Senegal dan Tanzania telah membuka lapangan terbang mereka untuk perjalanan juga.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.