Site icon Travel Blogger Malaysia

Pelancongan Bandaraya New York Capai 56.4 Juta Tahun 2022

Pelancongan bandaraya New York capai 56.4 juta pengunjung pada tahun 2022. NYC & Company, organisasi pemasaran destinasi rasmi dan konvensyen serta biro pelawat untuk lima daerah di New York City, mengumumkan bahawa pemulihan ekonomi New York City berterusan pada 2022 dengan jangkaan 56.4 juta pelancong tiba di Bandar Raya pada akhir tahun a Peningkatan 71.4% berbanding tahun 2021. Bandaraya akan menyaksikan 47.4 juta pelancong domestik dan 8.9 juta pelancong antarabangsa melawat lima daerah dengan lawatan antarabangsa sahaja lebih tiga kali ganda berbanding 2021.

Aktiviti ini menandakan kembalinya 85% daripada paras lawatan 2019 rekod City; New York City kekal pantas untuk menarik 61.7 juta pelawat pada 2023. Kepantasan pemulihan pelancongan membantu memacu pemulihan ekonomi Bandaraya menyokong kira-kira 410,000 pekerjaan dalam sektor riadah dan hospitaliti penuh dan lebih daripada $40 bilion dalam perbelanjaan pelawat langsung atau kira-kira $60 bilion dalam jumlah impak ekonomi bagi tahun tersebut.

“New York City tidak akan kembali-kami kembali,” kata Datuk Bandar New York City Eric Adams. “Selepas menjadi yang paling teruk dilanda mana-mana bandar di negara ini semasa kemuncak pandemik Covid-19, hampir 57 juta pelancong melawat bandar terhebat di dunia tahun ini, dan itu kerana setiap hari kami menunjukkan lebih banyak tenaga kreatif dan kejayaan. Dan terima kasih kepada industri pelancongan yang berkembang pesat, bandar kami terus menjadi enjin ekonomi penting yang menyokong pemulihan keseluruhan negara, menyumbang 410,000 pekerjaan untuk warga New York dan $60 bilion dalam impak ekonomi di semua lima daerah. Kami tidak sabar untuk mengalu-alukan lebih ramai pelawat pada tahun 2023, tetapi saya mempunyai satu mesej untuk mereka semua: Belanjakan wang!”

Baca : Tempat Menarik Di New York Amerika

Pelancongan Bandaraya New York Capai 56.4 Juta Tahun 2022

 


Pelancongan Bandaraya New York Capai 56.4 Juta Tahun 2022

Pelancongan Bandaraya New York Capai 56.4 Juta Tahun 2022
 

“Ekonomi New York City terus melonjak kembali dengan pelancongan yang berkembang pesat apabila pelancong domestik dan antarabangsa mencari keajaiban Big Apple,” kata Timbalan Datuk Bandar bagi Pembangunan Ekonomi dan Tenaga Kerja Maria Torres-Springer. “Meneruskan menjadikan New York sebagai destinasi yang mesti dilihat untuk bekerja atau bermain dan menyokong industri pelancongan bandar kami adalah penting untuk mengembalikan pekerjaan ke tahap pra-pandemi.”

“New York City sentiasa membuktikan dirinya berdaya tahan, dan kami mempunyai segala sebab untuk kekal optimistik tentang pelancongan,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif NYC & Company Fred Dixon. “Dengan perbelanjaan langsung $40 bilion dan peningkatan 71.4% dalam lawatan, New York City sebagai destinasi telah menunjukkan dengan jelas bahawa kadar pemulihannya adalah antara yang paling kukuh di negara ini dan corak lawatan biasa kembali.”
 


 

Beberapa faktor menyumbang kepada pemulihan pelancongan Bandar Raya, sepanjang 2022, New York City menyaksikan pulangan pelawat yang stabil di semua lima wilayah dengan aktiviti perjalanan mula kembali kepada corak pra-pandemi. Permintaan untuk hotel kekal kukuh dan disokong oleh peningkatan yang stabil dalam perjalanan perniagaan pertengahan minggu.

Aktiviti mesyuarat dan konvensyen meningkat di seluruh bandar dengan Pusat Javits menyaksikan peningkatan 15% dari Ogos hingga Disember 2022 berbanding tempoh yang sama pada 2021. Di samping itu, penyambungan semula laluan perkhidmatan penerbangan, penerusan pelaburan infrastruktur sepanjang wabak, dan penambahan tawaran pelancongan baharu, program dan acara utama di lima daerah adalah penting untuk menarik pengunjung kembali ke Bandar Raya dan menggalakkan aktiviti perbelanjaan.

Kami pun belum pernah sampai ke New York, InsyaAlla, satu hari nanti, teringin juga nak jejak kaki di negara Uncle Sam ini… Aaminnn.

Exit mobile version