Travel Blogger Malaysia Influencer

G-Shock MurahBeli GShock Murah

Kerajaan Malaysia Sasar Pendapatan Pelancongan Perubatan Tahun 2022

Ramai mungkin tidak tahu, negara kita antara satu lagi destinasi terkenal di dalam bidang Pelancongan Perubatan di Asia. Oleh sebab itu, untuk beberapa tahun yang akan datang, Kerajaan Malaysia Sasar Pendapatan Pelancongan Perubatan Tahun 2022 untuk tempoh 5 tahun yang akan datang sebagai satu lagi perancangan utama negara. Pendapatan dari hasil ini boleh membangunkan ekonomi negara dan juga. menaikkan lagi taraf perubatan di negara kita di mata dunia.

Kerajaan Malaysia menyasarkan hasil langsung sebanyak RM800 juta (AS$190 juta) pada 2022 dan RM1.7 bilion (AS$400 juta) pada 2025 daripada sektor pelancongan perubatan negara melalui inisiatif yang digariskan di bawah Pelan Tindakan Industri Perjalanan Penjagaan Kesihatan Malaysia 2021-2025 yang dipersetujui baru-baru ini .

Baca : Bila Sempadan Malaysia Akan Di Buka Untuk Pelancongan

Malaysia Sasar Pendapatan Pelancongan Perubatan Tahun 2022

 


Kerajaan Malaysia Sasar Pendapatan Pelancongan Perubatan Tahun 2022

Malaysia Sasar Pendapatan Pelancongan Perubatan
 

Untuk informasi semua, Pelan lima tahun itu bertujuan untuk meningkatkan ekosistem pelancongan penjagaan kesihatan, serta memulihkan dan membangunkan semula industri.

Pada 2020 dan 2021, sektor pelancongan perubatan Malaysia mencatatkan kerugian besar akibat COVID-19 dengan penutupan sempadan antarabangsa, mencatatkan penurunan hasil langsung sebanyak RM2.2 bilion (AS$500 juta).

Usaha yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia untuk memulihkan sektor ini termasuk menjalankan promosi digital dan penjenamaan strategik melalui kempen Marvel World’s Healthcare Malaysia, penjenamaan Malaysia sebagai destinasi rawatan untuk ‘Hab Kardiologi dan Kesuburan Asia’ dan ‘Pusat Kecemerlangan Penjagaan Kanser Malaysia’ program.
 

Malaysia Sasar Pendapatan Pelancongan Perubatan

Rangka kerja digital untuk industri pelancongan perubatan turut dirangka dalam usaha mempertingkat dan menambah baik pengalaman pelancong perubatan semasa menerima rawatan di negara ini.

Setakat yang saya tahu, Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Pulau Pinang antara lokasi popular pelancong asing datang untuk mendapatkan rawatan ekoran dari kepakaran dan harga yang dikatakan berbaloi untuk mereka bayar berbading negara lain.

Saya membuat andaian, ramai pelancong yang datang ke Malaysia untuk Pelancongan Perubatan, adalah mungkin dari negara Singapura, Indonesia dan juga negara Thailand, kerana mereka lebih dekat dengan negara kita. Ia mudah akses dan lebih murah berbanding negara-negara lain.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.