Site icon Travel Blogger Malaysia

River Of Life Kuala Lumpur World’s Top 10 Waterfront 2018

River of Life Kuala Lumpur terima pengiktirafan dunia dengan dimasukkan dalam salah satu dari 10 kawasan ‘waterfront’ terbaik di dunia (World’s Top 10 Waterfront Districts) oleh portal The Independent, United Kingdom. Ia satu penghormatan kepada Malaysia.

Portal, The Independent tersebut ada menyebut River of Life Kuala Lumpur sebagai satu kawasan yang memukau yang dikelilingi oleh Masjid Jamek yang unik dan beberapa bangunan bersejarah.

Baca : Apa Yang Menarik di Dataran Merdeka Kuala Lumpur

 


River Of Life Kuala Lumpur World’s Top 10 Waterfront 2018

river_of_life_kuala_lumpur

Sebahagian besar pusat bandar ini terletak di tebing Sungai Klang, yang menjadi tumpuan River of Life, projek regenerasi yang diterangkan sebagai salah satu projek pemulihan sungai bandar yang paling mahal yang pernah dilakukan.

Pada mula, ia membebankan. Tapi, hari ini, ada kafe tepi sungai, air pancut berteknologi tinggi, laluan basikal dan rancangan cahaya malam yang menjadikan air menjadi biru kobalt yang menakjubkan.

Projek River of Life Kuala Lumpur dimulakan sebagai satu cara untuk menghidupkan semula sungai Klang dan Sungai Gombak yang menumpu di pusat bandar, dan mengubah bank-bank menjadi kawasan tepi pantai yang dibina dengan nilai ekonomi dan komersial melalui pembersihan, pengindahan dan pembangunan tanah.

Fasa pertama inisiatif nafas baru sungai ini yang berterusan melibatkan Presint 7, yang akan menggabungkan tarikan bersejarah seperti Dataran Merdeka dan juga Central Market.

Air terjun lain yang menjadikannya dalam senarai 10 teratas adalah Shibuya Stream (Tokyo, Jepun), Holzmarkt (Berlin, Jerman), Tampa Riverwalk (Florida, AS), Daerah Pelabuhan (New York, Amerika Syarikat), Elizabeth Quay (Perth, Australia) Clarke Quay (Singapura), Charoen Krung (Thailand), Sugar Beach (Kanada) dan Victoria Dockside (Hong Kong).

Baca : MrJocko dan Tempat Menarik di Kuala Lumpur

Kami sekeluarga beberapa kali juga singgah di River of Life. Memandangkan ia berdekatan dengan pusat bandar, Masjid Jamek, Dataran Merdeka dan juga Bangunan Sultan Abdul Samad, ia antara lokasi paling strategik untuk santai waktu malam bersama keluarga.

Selepas Solat Mahgrib atau Isya’, boleh ke River Of Life Kuala Lumpur dan santai di padang Dataran Merdeka dengan keluarga. Kalau kebetulan ada event sekitar kawasan Bangunan Sultan Abdul Samad, ia lebih meriah dengan aktiviti, pilihan makanan Food Truck dan macam-macam lagi.

Masuk ke sini tak perlu bayar. Ia Percuma!!! Layari River Of Life KL

Exit mobile version