Travel Blogger Malaysia Influencer

G-Shock MurahBeli GShock Murah

Sebanyak RM50 Juta Untuk Promosi Visit Malaysia 2020

Kerajaan Persekutuan telah memperuntukkan RM50 juta untuk meningkatkan industri pelancongan dan bersedia untuk promosi Visit Malaysia 2020 (Tahun Melawat Malaysia 2020). Jumlah tersebut jika digunakan sebaiknya mampu menaikkan jenama pelancongan Malaysia kepada pasaran pelancong luar negara berterusan.

Timbalan Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Muhammad Bakhtiar Wan Chik berkata kementerian juga meminta Kementerian Kewangan untuk memperuntukkan peruntukan tambahan untuk program promosi pelancongan, sempenan Tahun Melawat Malaysia 2020.

Baca : Tourism Malaysia Batalkan Visit Malaysia 2020

 



 

RM50 Juta Untuk Promosi Visit Malaysia 2020

visit malaysia 2020

“Setakat ini kementerian telah menyediakan RM50 juta. Kami telah memohon belanjawan tambahan untuk kegunaan khas untuk mempromosikan aktiviti pelancongan.

“Untuk Lawatan Malaysia 2020, kita tidak akan hanya memberi tumpuan kepada pelancong asing.”

Sasaran untuk Visit Malaysia 2020, pihak berwajib mensasarkan lebih dari 30 juta orang untuk melawat Malaysia pada tahun depan sempena Tahun Melawat Malaysia 2020. Lebih banyak promosi akan dilaksanakan, termasuk memperkenalkan budaya dan budaya yang kaya dan pelbagai di Eropah dan negara-negara seperti China, India, Rusia, Korea dan Jepun.

Saingan utama Malaysia ketika ini ialah dengan negara Vietnam, Singapura, Indonesia dan Thailand. Cabaran kali ini ialah untuk memastikan pelancong yang berkunjjung ke negara-negara ASEAN akan juga datang melancong ke Malaysia.

“Kami akan memasarkan Asean dan apabila pelancong pergi ke Thailand, kami juga akan memastikan mereka datang ke Malaysia untuk melancong dan melihat budaya dan keunikan di sini.

“Para pelancong boleh melawat lebih dari 20 buah muzium yang berada di bawah pengawasan kementerian untuk mempelajari tentang kepelbagaian budaya yang unik di sini.”

Layari informasi berkenaan Malaysia di Tourism Malaysia

Pandangan Peribadi MrJocko

Mungkin orang Malaysia di dalam Malaysia tidak begitu nampak aktiviti promosi yang dilakukan oleh pihak kementerian. Seharusnya, aktiviti ini lebih giat dalam memperkenalkan dulu Malaysia kepada orang Malaysia sendiri, kemudian baru lah ia akan seiring dengan promosi Melawat Malaysia 2020.

Setakat ini, rasanya yang paling utama, untuk ganti Logo Tahun Melawat Malaysia 2020 yang lama dengan logo Tahun Melawat Malaysia 2020 yang baharu. Apa kata korang?

tahun melawat malaysia 2020
Visit Malaysia 2020 Logo

Aktiviti untuk mengemaskini kemudahan asas seperti jalanraya, pengangkutan awam, tandas, lokasi destinasi pelancongan popular dan beberapa lagi isu berkaitan dengan pelancongan perlu disiapkan secepat mungkin.

Ini kerana, sekali pelancong datang ke Malaysia, ia akan memberikan perspektif yang berkekalan kepada mereka. Secara tak langsung, jika servis kita di Malaysia terbaik, mereka (pelancong asing) akan bertindak sebagai agen tidak rasmi dalam mempopularkan destinasi Malaysia kepada pelancong lain.

Sebagai warga Malaysia, jom sama-sama sokong Tahun Melawat Malaysia 2020 (Visit Malaysia 2020)

Baca : MrJocko dan Tempat Menarik Di Malaysia

2 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.