Travel Blogger Malaysia Influencer

G-Shock MurahBeli GShock Murah

Sempadan Malaysia Mungkin Akan Terus DiTutup Hingga 2021

Sempadan Malaysia Mungkin Akan Terus DiTutup Kepada Pelancong Hingga 2021. Ia adalah satu langkah berhati-hati dengan gelombang coronavirus yang berulang. Malaysia dapat menutup sempadannya untuk pelancong antarabangsa hingga suku kedua tahun depan, menurut Menteri Pelancongan Dato Seri Nancy Shukri.

Menteri berkenaan menerangkan bahawa pihak kerajaan sekarang sedang menyusun kembali senarai “hijau” negara-negara yang dianggap selamat dari virus itu, sebagai langkah pertama.

“Kami pada awalnya mempunyai senarai negara yang akan diizinkan masuk, tetapi kemudian kami melihat gelombang coronavirus kedua dan ketiga di beberapa negara tersebut,” katanya kepada Nikkei Asian Review. “Jadi kita harus menyusun semula rancangan kita.”

Nancy berkata, pembukaan semula sempadan Malaysia dengan Singapura untuk perjalanan penting, yang bermula 17 Ogos, adalah langkah positif. Pada saat yang sama, dia menyarankan larangan penyeberangan menunjukkan pemerintah Malaysia tetap berhati-hati dan akan melakukan apa sahaja untuk melindungi orang ramai dari virus yang mematikan itu.

Baca : Sempadan Malaysia DiTutup Langkah Pencegahan Covid-19 Coronavirus

sempadan malaysia ditutup

 


Sempadan Malaysia Mungkin Akan Terus DiTutup Hingga 2021

Sempadan Malaysia Mungkin Akan Terus DiTutup Kepada Pelancong copy

Sempadan Malaysia Mungkin Akan Terus DiTutup Kepada Pelancong Hingga 2021

“Walaupun kita membuka sempadan kita sekarang, beberapa negara tidak bersedia untuk melakukannya, sehingga perjalanan tidak dapat terjadi,” katanya, sambil menambah bahawa kementerian juga sedang dalam perbincangan dengan misi asing di negara ini.

Dalam satu sidang akhbar pada hari Selasa, ketua pengarah kementerian kesihatan Malaysia, Noor Hisham Abdullah, tidak meminta pembukaan semula perbatasan lebih lanjut melainkan tindakan pencegahan yang baru. Katanya, negara tidak boleh membenarkan perjalanan masuk atau keluar untuk jangka masa sederhana, untuk melindungi kepentingan semua rakyat Malaysia.

Noor mengatakan kebimbangan itu berpunca dari lonjakan jangkitan di “negara-negara yang suatu ketika dahulu adalah standard emas, seperti Korea.”

“Sekiranya mereka menghadapi cabaran, kita perlu bersiap untuk yang terburuk dan berharap yang terbaik,” katanya. “Oleh itu, kita tidak perlu meredakan perbatasan kita, tetapi memperketatnya lebih jauh.”

Malaysia bukan satu-satunya destinasi Asia Tenggara yang memikirkan semula pembukaan semula. Pada hari Isnin, pulau Bali yang terkenal di Indonesia menangguhkan rancangan untuk menyambut pelancong asing mulai 11 September, kerana negara ini masih menghadapi jumlah COVID-19 harian yang tinggi.

Tetapi keadaan semasa jauh dari pemikiran Kuala Lumpur untuk 2020.

Pemerintah telah menyatakan tahun ini sebagai “Visit Malaysia.” Ia menggerakkan berjuta-juta ringgit ke dalam usaha promosi untuk meningkatkan profil negara sebagai tempat pelancongan.

Nancy mengatakan sekitar 40 juta ringgit ($ 9.6 juta) dibelanjakan untuk kempen Visit Malaysia Year 2020 sebelum ditangguhkan dan kemudian dibatalkan. Kerajaan telah memanfaatkan 30 juta pelancong antarabangsa tahun ini, dengan penerimaan menjadi 100 bilion ringgit – meningkat daripada 26.1 juta pengunjung dan 86.1 bilion ringgit pada tahun 2019.

Sebaliknya, Malaysia menganggarkan perbelanjaan pelancong bernilai 45 bilion ringgit telah hilang dari Januari hingga Jun 2020.

Untuk enam bulan pertama tahun ini, Malaysia mencatatkan 4.3 juta kedatangan pelancong antarabangsa – penurunan 68% daripada 13.4 juta yang dicatatkan pada tempoh yang sama tahun lalu. Begitu juga, penerimaan pelancong masuk turun 71% kepada 12.7 bilion ringgit, berbanding 44.1 bilion ringgit pada tahun 2019. Sebilangan besar penerimaan tersebut dijana pada dua bulan pertama tahun ini.

Untuk tahun penuh, Malaysia dapat melihat pengurangan lebih dari 75% pelawat dan perbelanjaan antarabangsa, ditambah dengan penurunan perjalanan dan perbelanjaan domestik hampir 30%.

Nancy, yang mengambil alih kementerian pelancongan pada bulan Mac, mengakui bahawa dia terkejut pada hari-hari awalnya bekerja. Pelantikannya dilakukan hanya seminggu sebelum Malaysia mengenakan lockdown tiga bulan di seluruh negara untuk mengandungi COVID-19.

“Sebagai industri yang berorientasikan rakyat, pelancongan adalah salah satu sektor ekonomi yang paling teruk dan diharapkan menjadi yang terakhir pulih,” katanya.

“Bayangkan dilantik sebagai menteri yang bertanggungjawab dalam bidang pelancongan dan beberapa hari kemudian, seluruh negara berada di bawah kawalan pergerakan.”

Semasa penutupan, sekurang-kurangnya 36 hotel ditutup untuk sementara waktu. Nancy berkata, kadar penghunian di hotel di seluruh negara telah meningkat sejak bulan Jun, terutama setelah Malaysia melonggarkan sekatan pergerakan untuk membenarkan perjalanan lintas negara.

Untuk membantu perniagaan pelancongan kecil dan sederhana tetap bertahan, pemerintah telah memperuntukkan $234 juta untuk membiayai rancangan yang akan menjadikannya lebih layak dan berdaya saing di bawah “normal baru.”

Kerajaan juga telah memperkenalkan pengecualian cukai pelancongan dan perkhidmatan untuk hotel dan penginapan lain hingga Jun 2021. Agensi pelancongan, pengendali hotel, syarikat penerbangan dan pemain industri pelancongan lain dapat menangguhkan pembayaran ansuran cukai hingga akhir tahun juga.

Sumber : Asia Nikkei

2 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.